@article { author = {Ebrahimi, N and a, gh and f, s and gh, s}, title = {Effectiveness of Family-Centered Sensitive Integration Education on Fine Motor Skills in Children with Down`s Syndrome}, journal = {Clinical Child and Adolescent Psychology}, volume = {1}, number = {1}, pages = {9-24}, year = {2013}, publisher = {Malayer University}, issn = {X587-2345}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Introduction: children with Down`s syndrome suffer from many problems in motor skills. The purpose of the current study was to examine the effectiveness of family-centered sensitive integration education on fine motor skills in children with Down`s syndrome. Method: The research method was Quasi-experimental (pre-and post-tests with control group). Thirty parents were selected through availability sampling from among the families who had 5 to 8 years old children with Down`s syndrome. They were randomly assigned in to experimental and control groups. The Experimental group participated in 10 educational sessions of family-centered sensitive integration education. Lincoln Ozretski`s Motor Development Scale (1950) was used for assessing the motor skills. Data were analyzed by the Analysis of Covariance. Results: Results showed that there is a significant difference between fine motor skills of two groups in post-test (p≤0/001). Conclusion: It can be concluded that family-centered sensitive integration education effectively improves the fine motor skills of children with Down`s syndrome, and this method can be useful for rehabilitation of children with Down`s syndrome.}, keywords = {Down`s syndrome,fine motor skills,family-centered sensitive integration}, title_fa = {اثربخشی آموزش یکپارچگی حسی خانواده محور بر مهارت‌های حرکتی ظریف کودکان مبتلا به نشانگان داون}, abstract_fa = {مقدمه: کودکان مبتلا به نشانگان داون در مهات‌های حرکتی مشکلات فراوانی دارند. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش یکپارچگی حسی خانواده‌محور بر بهبود مهارت‌های حرکتی ظریف کودکان مبتلا به نشانگان داون  بود.  روش: روش پژوهش شبه‌آزمایشی (طرح پیش‌آزمون پس آزمون با گروه کنترل) بود. از میان والدین دارای فرزند مبتلا به نشانگان داون 5 تا 8 ساله، 30 والد با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. آنها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. گروه آزمایش، در ده جلسه آموزش یکپارچگی حسی خانواده‌محور شرکت کردند. برای ارزیابی مهارت‌های حرکتی، از مقیاس رشد حرکتی لینکلن اوزرتسکی(1950) استفاده شد. داده‌ها با تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین مهارت‌های حرکتی  ظریف دو گروه کنترل و آزمایش در مرحله‌ی پس‌آزمون تفاوت معناداری وجود دارد (001/0p≤).  نتیجه‌گیری: می‌توان نتیجه گرفت که آموزش یکپارچگی حسی خانواده‌محور، بر بهبود مهارت‌های حرکتی ظریف کودکان مبتلا به نشانگان داون مؤثر است و این روش می‌تواند در توانبخشی کودکان مبتلا به نشانگان داون مفید باشد.}, keywords_fa = {نشانگان داون,مهارت‌های حرکتی ظریف,آموزش یکپارچگی حسی خانواده محور}, url = {https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58222.html}, eprint = {https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58222_03396056af158ad7573736a9c8b21def.pdf} }