@article { author = {p, h and m, m and h, m}, title = {The Effectiveness of Child Management Skills Training in Improving the General Health of Mothers with ADHD Children}, journal = {Clinical Child and Adolescent Psychology}, volume = {2}, number = {1}, pages = {101-116}, year = {2014}, publisher = {Malayer University}, issn = {X587-2345}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Introduction: Parent of ADHD children, especially their mothers, experience great stress and face with psychological problems. The purpose of the current study was to examine the effectiveness of children management skills training in the improvement general health of mothers with ADHD children. Method: The research method was experimental (pre-test and post-test with control group). For this purpose, 24 mothers with ADHD children, have been chosen by convenience sampling and were randomly assigned in experimental and control groups. Experimental group participated in 9 session of children management skills training. General Health Questionnaire (28-GHQ) was used for collecting the data. Data were analyzed using Analysis of Covariance. Results: Results showed that children management skills training has been effective on general health, social adjustment, depression and anxiety of mothers (p> 0.05). Conclusion: Results have important implications for decreasing the psychological problems of mothers who have children suffering from ADHD.}, keywords = {child management skills,general health. mothers,ADHD}, title_fa = {اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت کودک در بهبود سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی}, abstract_fa = {مقدمه: والدین کودکان بیش­فعال، بخصوص مادران آنها، با استرس شدیدی مواجه بوده و دچار مشکلات روانشناختی می‌گردند. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های مدیریت کودک در بهبود سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا به ADHD بوده است. روش: روش پژوهش، آزمایشی (طرح پیش­آزمون­ـ پس آزمون با گروه کنترل) بود.  بدین منظور، 24 نفر از مادران کودکان مبتلا به ADHD به صورت در دسترس انتخاب شده و به ­صورت جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.گروه آزمایش در 9 جلسه­ی آموزش مهارت­های مدیریت کودک شرکت کردند. برای ارزیابی سلامت عمومی، از پرسشنامه­ی سلامت عمومی (28-GHQ) استفاده شد. داده­ها با تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که آموزش مهارت­های مدیریت کودک، بر سلامت عمومی مادران، سازگاری اجتماعی و تقلیل اضطراب و افسردگی مادران اثربخش بوده است (05/0>p). نتیجه‌گیری: نتایج تلویحات مهمی برای کاهش مشکلات روان­شناختی مادران دارای کودکان مبتلا به  ADHDوجود دارد.}, keywords_fa = {مهارتهای مدیریت کودک,سلامت عمومی,مادران,ADHD}, url = {https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58293.html}, eprint = {https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58293_504251d8cfa5b7bdd61863a9abf91f71.pdf} }