%0 Journal Article %T نقش کنترل توجه و عدم تحمل آشفتگی در پیش‌بینی رفتارهای برونی‌سازی شده‌ی کودکان %J روانشناسی بالینی کودک و نوجوان %I دانشگاه ملایر %Z X587-2345 %A بشرپور, سجاد %A رضاپور, زهرا %A ابوالقاسمی, عباس %D 2013 %\ 10/28/2013 %V 1 %N 1 %P 55-70 %! نقش کنترل توجه و عدم تحمل آشفتگی در پیش‌بینی رفتارهای برونی‌سازی شده‌ی کودکان %K کنترل توجه %K عدم تحمل آشفتگی %K رفتارهای برونی‌سازی %K کودکان %R %X مقدمه: رفتارهای برونی‌سازی شده، الگوهای رفتاری غیرانطباقی هستند که در رفتار بیرونی کودک ظاهر شده و نمایانگر عمل منفی کودک در محیط می‌باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میزان کنترل توجه و عدم تحمل آشفتگی در پیش‌بینی رفتارهای برونی‌سازی‌شده کودکان مقطع ابتدایی انجام گرفته است. روش: روش این پژوهش همبستگی بود. تعداد 180 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و مقیاس­های کنترل توجه (دیریبری و رید،2002) و عدم تحمل آشفتگی (سیمونز و گاهر،  2005) را تکمیل کردند. سپس مادران این دانش‌آموزان به مقیاس نشانه­های مرضی کودک (گادو و اسپیرافکین، 1994) پاسخ دادند. سرانجام داده‌ها با استفاده از آزمون­های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند­گانه تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که رفتارهای برونی­سازی شده با کنترل توجه، تمرکز توجه و تغییر توجه ارتباط منفی دارد؛ امّا این رفتارها با  عدم تحمل، ارزیابی پایین و جذب پایین ارتباط مثبت داشت. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که 27 درصد از کل واریانس رفتارهای برونی‌سازی شده‌ی کودکان به وسیله‌ی کنترل توجه و 7 درصد آن به وسیله‌ی عدم تحمل آشفتگی تبیین می‌شود. نتیجه‌گیری: براساس نتایج می‌توان نتیجه گرفت که ناتوانی در کنترل توجه و توانایی کمتر در تحمل آشفتگی نقش مهمی در رفتارهای برونی‌سازی شده‌ی کودکان دارد. %U https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58225_77ca7f231b456d10342ec0dd5a87ad04.pdf