دانشگاه ملایر
روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
X587-2345
2
1
2014
07
12
اثربخشی نقاشی درمانی بر کاهش اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان کم توان ذهنیِ آموزش پذیر
9
24
FA
خدامراد
مؤمنی
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه رازی
khmomeni2000@yahoo.com
کامران
یزدانبخش
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه رازی
هدی
اکبری
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه رازی
<strong>مقدمه:</strong> نقاشیدرمانی نیز به عنوان روشی مناسب برای درمان و کاهش اختلالات رفتاری پیشنهاد شده است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی نقاشیدرمانی بر کاهش اختلالات دانشآموزان کمتوان ذهنی انجام شد.<br /> <strong>روش:</strong> مطالعهی حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون<sub>-</sub>پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی آموزشپذیر به تعداد 80 نفر با دامنهی سنی 8 تا 14 سال واقع در مراکز آموزش استثنایی شهرستان ایلام بود. پس از تکمیل پرسشنامهی مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990) توسط مادران این کودکان، 20 نفر که واجد شرایط بودند، انتخاب گردیدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند. گروه آزمایش، به مدت 8 جلسهی هفتگی (45 الی 60 دقیقهای) طبق پروتکل سیلور (2008) به نقاشی کشیدن پرداختند و گروه کنترل در فعالیتهای عادی کلاس شرکت کردند. شرکتکنندگان 10 روز پس از آخرین جلسه و سه ماه بعد نیز پرسشنامهها را تکمیل کردند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون اختلالات رفتاری در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد و نتایج پیگیری نیز حاکی از ثبات دستاوردها بود.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: با توجه به نتایج این مطالعه، استفاده از روشهای درمانی غیردارویی همچون نقاشیدرمانی، در جهت کاهش اختلالات رفتاری دانشآموزان کمتوان ذهنی توصیه میشود.
نقاشی درمانی,اختلالات رفتاری,دانشآموزان کمتوان ذهنی
https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58269.html
https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58269_806773a1062fcf721740d3ffa540b912.pdf
دانشگاه ملایر
روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
X587-2345
2
1
2014
03
03
مقایسهی پردازش هیجانی در نوجوانان پسر با و بدون اختلال نافرمانی مقابلهای
25
40
FA
زهرا
رستماوغلی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی
عبدالله
قاسمپور
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد واحد آیتاله آملی
a_gh_1985@yahoo.com
عاطفه
کلهری
دانشجوی دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی
<strong>مقدمه:</strong> پردازش هیجانی، از عوامل تأثیرگذار در اختلالات رفتار ایذایی است. هدف پژوهش حاضر، مقایسهی پردازش هیجانی در نوجوانان پسر با و بدون اختلال نافرمانی مقابلهای در شهرستان آمل بود.
<strong>روش:</strong> روش پژوهش از نوع علّی ـ مقایسهای بود. نمونهی پژوهش، 18 نوجوان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای و 18 نوجوان بدون اختلال نافرمانی مقابلهای در شهرستان آمل بود که با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از مقیاس خودگزارشی مشکلات رفتاری نوجوانان آخنباخ (1991) و مقیاس پردازش هیجانی نسخه کوتاه (باکر و همکاران، 2010) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد<strong>. </strong>
<strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد که نوجوانان با اختلال نافرمانی مقابلهای، از عدم تنظیم هیجانی، نشانههای عدم پردازش هیجانی و پردازش هیجانی مختل بیشتری نسبت به نوجوانان بدون اختلال نافرمانی مقابلهای برخوردار بودند.
<strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج، نقش مهمی در توجه به کارکرد پردازش هیجانی مختل در نوجوانان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای ایفا میکند.
پردازش هیجانی,اختلال رفتار ایذایی,نافرمانی مقابله ای
https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58273.html
https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58273_46d81f0a97f97ff84928d0eea41c9fe0.pdf
دانشگاه ملایر
روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
X587-2345
2
1
2014
05
23
تأثیر روایت درمانی مواجههای بر نشانگان اختلال استرس پس از سانحه در کودکان (مطالعه موردی)
41
56
FA
مریم
چراغ سپهر
کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه گیلان
baransepehr@yahoo.com
مهناز
خسروجاوید
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان
سید موسی
کافی
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان
مهناز
فلاحی
دکتری روانشناسی تربیتی
<strong>مقدمه:</strong> اختلال استرس پس از سانحه، مشکلات بسیاری برای کودکان ایجاد میکند. این پژوهش، با هدف بررسی اثربخشی روایتدرمانی مواجههای در درمان کودکان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه انجام شد.
<strong>روش:</strong> طرح پژوهش، طرح چند خط پایه بود. جامعهی آماری، 52 کودک 6 ـ 5 سالهای بودند که در بخش ترومای بیمارستان پورسینای رشت سال 1392 (از ابتدا تا پایان فروردین ماه) بستری شده بودند. با توجه به ملاکهای تشخیصی DSM-V و طبق نظر پزشک متخصص، تعداد 3 کودک 5 سالهی مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری داده ها، از مقیاس درجهبندی هفتگی اختلال استرس پس از سانحه والدـکودک و مقیاس بیمیلی استفاده شد. روایتدرمانی مواجههای، به مدت 12 جلسهی هفتگی اجرا و مرحلهی پیگیری نیز 3 ماه پس از درمان دنبال شد. دادهها با درصد بهبودی و ضریب تغییرپذیری کوهن تجزیه و تحلیل شد.
<strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد که اثر روایتدرمانی مواجههای، بر اهداف درمان (تجربهی مجدد، اجتناب و بیحسی و بیشانگیختگی) معنادار است.
<strong>نتیجهگیری:</strong> روایتدرمانی مواجههای، با تأکید بر نقاط تکیهگاهی، از بین بردن داستان آکنده از مشکل و بازنویسی داستان آسیبزا میتواند سبب بهبود نشانگان کودک گردد.
روایتدرمانی مواجههای,اختلال استرس پس از سانحه,کودکان
https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58274.html
https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58274_5de3ec1cc801b443ed2cfe681186a562.pdf
دانشگاه ملایر
روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
X587-2345
2
1
2014
01
20
تنظیم شناختی هیجان و ترس از ارزیابی در نوجوانان دختر دارای نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار
57
70
FA
عباس
ابوالقاسمی
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
abolghasemi_44@yahoo.com
محمد
بهرامی
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
محمد
نریمانی
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
narimani@uma.ac.ir
<strong>مقدمه:</strong> تنظیم هیجان نقش مهمی در ترس از ارزیابی در نوجوانان دارد. هدف پژوهش حاضر، مقایسهی تنظیمشناختی هیجان و ترس از ارزیابی در نوجوانان دختر دارای نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار میباشد.
<strong>روش:</strong> روش تحقیق، نوع علّیـ مقایسهای بود. نمونهی این پژوهش شامل 100 دانشآموز دختر دارای نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی و 100 دانشآموز دختر بهنجار در شهر پاوه بود که با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از مقیاس اضطراب اجتماعی کودکان و نوجوانان، پرسشنامهی تنظیمشناختی هیجان، مقیاس ترس از ارزیابی منفی و مقیاس ترس از ارزیابی مثبت استفاده شد.
<strong>یافتهها:</strong> نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که راهبردهای منفی تنظیمشناختی ترس از ارزیابی در دختران دارای نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی بیشتر و راهبردهای مثبت تنظیمشناختی هیجان کمتر از گروه کنترل بوده است. بر اساس نتایج رگرسیون چندمتغیری، تنظیمشناختی هیجان و ترس از ارزیابی، 43 درصد از واریانس نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی را در دانشآموزان دختر دارای اختلال اضطراب اجتماعی تبیین میکند.
<strong>نتیجهگیری:</strong> این یافتهها بیان میکنند که تنظیمشناختی هیجان و ترس از ارزیابی، بر اختلال اضطراب اجتماعی تأثیرگذارند.
اختلال اضطراب اجتماعی,تنظیمشناختی هیجان,ترس از ارزیابی
https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58281.html
https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58281_2f124354882f40c0f8f478178047ceba.pdf
دانشگاه ملایر
روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
X587-2345
2
1
2014
05
29
اثربخشی روان درمانی مذهبی بر کاهش نشانه های وسواس، اضطراب و افسردگی در نوجوانان مبتلا به وسواس فکریـ عملی
71
86
FA
زینب
ابوالحسنی
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه گیلان
zainab.abolhassani@gmail.com
میرعماد
شریف
کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث
سیدموسی
کافی
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان
نیلوفر
میکائیلی
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
حسن
شاه ملک پور
عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه گیلان
رضا
سلطانی
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی دانشگاه فردوسی مشهد
<strong>مقدمه:</strong> نوجوانان مبتلا به اختلال وسواسیـعملی، از مشکلات روانشناختی بسیاری در رنج هستند. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی رواندرمانی مذهبی بر کاهش علائم وسواس، اضطراب و افسردگی نوجوانان مبتلا به وسواس فکریـ عملی بود. <strong> </strong><br /> <strong>روش: </strong>روش پژوهش، شبهآزمایشی (پیشآزمونـ پسآزمون با گروه کنترل) بود. با روش نمونهگیری در دسترس، 56 نوجوان مبتلا به اختلال وسواس فکریـعملی در رشت به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل گماشته شدند. گروههای آزمایش، در هشت جلسهی رواندرمانی مذهبی شرکت کردند. برای گردآوری دادهها از مقیاسهای پایبندی مذهبی، وسواس فکریـ عملی و افسردگی و اضطراب از پرسشنامهی افسردگی، اضطراب و استرس 21 استفاده شد. دادهها با تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد که رواندرمانی مذهبی، بر کاهش نشانههای وسواس و افسردگی (در هر دو جنس) و اضطراب (تنها در گروه دختران) مؤثر است (05/0>p). <br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> رواندرمانی مذهبی میتواند در بهبود اختلال وسواس، اضطراب و افسردگی در نوجوانان مبتلا به وسواس فکریـ عملی مفید باشد.
روان درمانی مذهبی,وسواس,اضطراب,افسردگی
https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58282.html
https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58282_c9469ee4a8867ef1f20ffa3ea2898df4.pdf
دانشگاه ملایر
روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
X587-2345
2
1
2014
06
25
ارتباط نظارت والدین با خطرپذیری در بین نوجوانان دختر و پسر
87
100
FA
سجاد
اسماعیلی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
sajad88esmaeili@gmail.com
مولودالسادات
خلیفهسلطانی
کارشناس ارشد مدیریت دولتی
علی
زاده محمدی
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
<strong>مقدمه:</strong> خطرپذیری رفتارهای پرخطر در دورهی نوجوانی افزایش یافته است. هدف پژوهش حاضر، ارتباط نظارت والدین با خطرپذیری در بین نوجوانان دختر و پسر بود.<br /> <strong>روش:</strong> روش تحقیق همبستگی بود. از بین دانشآموزان شهرستان شهرضا در استان اصفهان، 203 نوجوان پسر و دختر 18ـ11 ساله به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامهی محققساختهی نظارت والدین و پرسشنامهی خطرپذیری برای جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون tمستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد که رابطهی منفی و معناداری بین نظارت والدین (فرم والدین و نوجوان) با خطرپذیری نوجوانان وجود دارد. نتایج t مستقل نشان داد که مصرف مواد، نوشیدن الکل و رابطهی جنسی در نوجوانان پسران بیشتر از دختران بوده است.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> نظارت والدین میتواند در کاهش و پیشگیری از رفتارهای پرخطر مؤثر باشد.
خطرپذیری,نظارت والدین,نوجوان
https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58283.html
https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58283_6a2381ce1ee16d938700ca86bdfb4e45.pdf
دانشگاه ملایر
روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
X587-2345
2
1
2014
04
13
اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت کودک در بهبود سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی
101
116
FA
هادی
پردل
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
h.pordel2@yahoo.com
مجید
محمود علی لو
استاد گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه تبریز
مریم
حجازی پور
دبیر آموزش و پرورش، همدان
<strong>مقدمه:</strong> والدین کودکان بیشفعال، بخصوص مادران آنها، با استرس شدیدی مواجه بوده و دچار مشکلات روانشناختی میگردند. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت کودک در بهبود سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا به ADHD بوده است.
<strong>روش:</strong> روش پژوهش، آزمایشی (طرح پیشآزمونـ پس آزمون با گروه کنترل) بود. بدین منظور، 24 نفر از مادران کودکان مبتلا به ADHD به صورت در دسترس انتخاب شده و به صورت جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.گروه آزمایش در 9 جلسهی آموزش مهارتهای مدیریت کودک شرکت کردند. برای ارزیابی سلامت عمومی، از پرسشنامهی سلامت عمومی (28-GHQ) استفاده شد. دادهها با تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد.
<strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد که آموزش مهارتهای مدیریت کودک، بر سلامت عمومی مادران، سازگاری اجتماعی و تقلیل اضطراب و افسردگی مادران اثربخش بوده است (05/0>p).
<strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج تلویحات مهمی برای کاهش مشکلات روانشناختی مادران دارای کودکان مبتلا به ADHDوجود دارد.
مهارتهای مدیریت کودک,سلامت عمومی,مادران,ADHD
https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58293.html
https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58293_504251d8cfa5b7bdd61863a9abf91f71.pdf