TY - JOUR ID - 58227 TI - اضطراب و افسردگی نوجوانان دختر بر اساس شیوه‌های فرزندپروی پدر و مادر JO - روانشناسی بالینی کودک و نوجوان JA - BJCCAP LA - fa SN - X587-2345 AU - شیرزادی, محمد مهدی AU - کلانتری میبدی, سارا AU - سیفی گندمانی, محمدیاسین AD - دانشجوی دکتری دانشگاه شیراز AD - کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، واحد بروجن AD - دانشجوی دکتری روانشناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 1 IS - 1 SP - 87 EP - 102 KW - سنخشناسی KW - شیوه‌ی فرزندپروری خانواده KW - اضطراب KW - افسردگی KW - نوجوانان DO - N2 - مقدمه: شیوه‌های متفاوت فرزندپروری پدر و مادر با سلامت نوجوانان مرتبط است. هدف پژوهش حاضر، مقایسه‌ی اضطراب و افسردگی نوجوانان دختر بر اساس شیوه‌های فرزندپروری پدر و مادر بود.  روش: روش پژوهش علّی– مقایسه‌ای بود. یک نمونه‌‌ی 396 نفری از دانش‌آموزان دبیرستان‌های دخترانه شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-88 به صورت خوشه‌ای انتخاب شدند. آنان پرسشنامه‌های شیوه‌ی فرزندپروری و مقیاس‌های اضطراب و افسردگی بک را تکمیل نمودند. با در نظر گرفتن شیوه‌ی فرزندپروری پدر و مادر، سنخ فرزندپروری خانواده استخراج شد و میزان اضطراب و افسردگی نوجوانان در سنخ‌های مختلف با روش تحلیل واریانس یک راهه مورد مقایسه قرارگرفت. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که داشتن حداقل یک والد مقتدر، یا پدر و مادر هردو آسان‌گیر، اضطراب و افسردگی پایین و بی‌اعتنایی هردو والد، اضطراب و افسردگی بالای نوجوانان را به همراه دارد. همچنین در فرزندپروری‌های دربرگیرنده‌ی یک والد بی‌اعتنا، بی‌اعتنایی مادر افزایش اضطراب و افسردگی نوجوانان را به دنبال دارد. نتیجه‌گیری: افسردگی و اضطراب پایین‌تر، حاصل کنترل مطلوب هردو والد یا حداقل یکی از آنها بر نوجوان است؛ در حالی که پیامدهای نامطلوب‌، حاصل حداقل کنترل و یا تضاد آشکار پدر و مادر است. UR - https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58227.html L1 - https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58227_8347a757553a2bc616c1b7eb38b46e53.pdf ER -