2
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اردبیل
3
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده
مقدمه: رفتارهای برونیسازی شده، الگوهای رفتاری غیرانطباقی هستند که در رفتار بیرونی کودک ظاهر شده و نمایانگر عمل منفی کودک در محیط میباشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میزان کنترل توجه و عدم تحمل آشفتگی در پیشبینی رفتارهای برونیسازیشده کودکان مقطع ابتدایی انجام گرفته است. روش: روش این پژوهش همبستگی بود. تعداد 180 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و مقیاسهای کنترل توجه (دیریبری و رید،2002) و عدم تحمل آشفتگی (سیمونز و گاهر، 2005) را تکمیل کردند. سپس مادران این دانشآموزان به مقیاس نشانههای مرضی کودک (گادو و اسپیرافکین، 1994) پاسخ دادند. سرانجام دادهها با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که رفتارهای برونیسازی شده با کنترل توجه، تمرکز توجه و تغییر توجه ارتباط منفی دارد؛ امّا این رفتارها با عدم تحمل، ارزیابی پایین و جذب پایین ارتباط مثبت داشت. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که 27 درصد از کل واریانس رفتارهای برونیسازی شدهی کودکان به وسیلهی کنترل توجه و 7 درصد آن به وسیلهی عدم تحمل آشفتگی تبیین میشود. نتیجهگیری: براساس نتایج میتوان نتیجه گرفت که ناتوانی در کنترل توجه و توانایی کمتر در تحمل آشفتگی نقش مهمی در رفتارهای برونیسازی شدهی کودکان دارد.
بشرپور, سجاد, رضاپور, زهرا, & ابوالقاسمی, عباس. (1392). نقش کنترل توجه و عدم تحمل آشفتگی در پیشبینی رفتارهای برونیسازی شدهی کودکان. روانشناسی بالینی کودک و نوجوان, 1(1), 55-70.
MLA
سجاد بشرپور; زهرا رضاپور; عباس ابوالقاسمی. "نقش کنترل توجه و عدم تحمل آشفتگی در پیشبینی رفتارهای برونیسازی شدهی کودکان". روانشناسی بالینی کودک و نوجوان, 1, 1, 1392, 55-70.
HARVARD
بشرپور, سجاد, رضاپور, زهرا, ابوالقاسمی, عباس. (1392). 'نقش کنترل توجه و عدم تحمل آشفتگی در پیشبینی رفتارهای برونیسازی شدهی کودکان', روانشناسی بالینی کودک و نوجوان, 1(1), pp. 55-70.
VANCOUVER
بشرپور, سجاد, رضاپور, زهرا, ابوالقاسمی, عباس. نقش کنترل توجه و عدم تحمل آشفتگی در پیشبینی رفتارهای برونیسازی شدهی کودکان. روانشناسی بالینی کودک و نوجوان, 1392; 1(1): 55-70.