مقدمه: اختلال استرس پس از سانحه، مشکلات بسیاری برای کودکان ایجاد میکند. این پژوهش، با هدف بررسی اثربخشی روایتدرمانی مواجههای در درمان کودکان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه انجام شد. روش: طرح پژوهش، طرح چند خط پایه بود. جامعهی آماری، 52 کودک 6 ـ 5 سالهای بودند که در بخش ترومای بیمارستان پورسینای رشت سال 1392 (از ابتدا تا پایان فروردین ماه) بستری شده بودند. با توجه به ملاکهای تشخیصی DSM-V و طبق نظر پزشک متخصص، تعداد 3 کودک 5 سالهی مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری داده ها، از مقیاس درجهبندی هفتگی اختلال استرس پس از سانحه والدـکودک و مقیاس بیمیلی استفاده شد. روایتدرمانی مواجههای، به مدت 12 جلسهی هفتگی اجرا و مرحلهی پیگیری نیز 3 ماه پس از درمان دنبال شد. دادهها با درصد بهبودی و ضریب تغییرپذیری کوهن تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که اثر روایتدرمانی مواجههای، بر اهداف درمان (تجربهی مجدد، اجتناب و بیحسی و بیشانگیختگی) معنادار است. نتیجهگیری: روایتدرمانی مواجههای، با تأکید بر نقاط تکیهگاهی، از بین بردن داستان آکنده از مشکل و بازنویسی داستان آسیبزا میتواند سبب بهبود نشانگان کودک گردد.
چراغ سپهر, مریم, خسروجاوید, مهناز, کافی, سید موسی, & فلاحی, مهناز. (1393). تأثیر روایت درمانی مواجههای بر نشانگان اختلال استرس پس از سانحه در کودکان (مطالعه موردی). روانشناسی بالینی کودک و نوجوان, 2(1), 41-56.
MLA
مریم چراغ سپهر; مهناز خسروجاوید; سید موسی کافی; مهناز فلاحی. "تأثیر روایت درمانی مواجههای بر نشانگان اختلال استرس پس از سانحه در کودکان (مطالعه موردی)". روانشناسی بالینی کودک و نوجوان, 2, 1, 1393, 41-56.
HARVARD
چراغ سپهر, مریم, خسروجاوید, مهناز, کافی, سید موسی, فلاحی, مهناز. (1393). 'تأثیر روایت درمانی مواجههای بر نشانگان اختلال استرس پس از سانحه در کودکان (مطالعه موردی)', روانشناسی بالینی کودک و نوجوان, 2(1), pp. 41-56.
VANCOUVER
چراغ سپهر, مریم, خسروجاوید, مهناز, کافی, سید موسی, فلاحی, مهناز. تأثیر روایت درمانی مواجههای بر نشانگان اختلال استرس پس از سانحه در کودکان (مطالعه موردی). روانشناسی بالینی کودک و نوجوان, 1393; 2(1): 41-56.