1
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
2
استاد گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه تبریز
3
دبیر آموزش و پرورش، همدان
چکیده
مقدمه: والدین کودکان بیشفعال، بخصوص مادران آنها، با استرس شدیدی مواجه بوده و دچار مشکلات روانشناختی میگردند. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت کودک در بهبود سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا به ADHD بوده است. روش: روش پژوهش، آزمایشی (طرح پیشآزمونـ پس آزمون با گروه کنترل) بود. بدین منظور، 24 نفر از مادران کودکان مبتلا به ADHD به صورت در دسترس انتخاب شده و به صورت جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.گروه آزمایش در 9 جلسهی آموزش مهارتهای مدیریت کودک شرکت کردند. برای ارزیابی سلامت عمومی، از پرسشنامهی سلامت عمومی (28-GHQ) استفاده شد. دادهها با تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش مهارتهای مدیریت کودک، بر سلامت عمومی مادران، سازگاری اجتماعی و تقلیل اضطراب و افسردگی مادران اثربخش بوده است (05/0>p). نتیجهگیری: نتایج تلویحات مهمی برای کاهش مشکلات روانشناختی مادران دارای کودکان مبتلا به ADHDوجود دارد.
پردل, هادی, محمود علی لو, مجید, & حجازی پور, مریم. (1393). اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت کودک در بهبود سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی. روانشناسی بالینی کودک و نوجوان, 2(1), 101-116.
MLA
هادی پردل; مجید محمود علی لو; مریم حجازی پور. "اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت کودک در بهبود سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی". روانشناسی بالینی کودک و نوجوان, 2, 1, 1393, 101-116.
HARVARD
پردل, هادی, محمود علی لو, مجید, حجازی پور, مریم. (1393). 'اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت کودک در بهبود سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی', روانشناسی بالینی کودک و نوجوان, 2(1), pp. 101-116.
VANCOUVER
پردل, هادی, محمود علی لو, مجید, حجازی پور, مریم. اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت کودک در بهبود سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی. روانشناسی بالینی کودک و نوجوان, 1393; 2(1): 101-116.