1
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
2
استاد گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه تبریز
3
دبیر آموزش و پرورش، همدان
چکیده
مقدمه: والدین کودکان بیشفعال، بخصوص مادران آنها، با استرس شدیدی مواجه بوده و دچار مشکلات روانشناختی میگردند. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت کودک در بهبود سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا به ADHD بوده است. روش: روش پژوهش، آزمایشی (طرح پیشآزمونـ پس آزمون با گروه کنترل) بود. بدین منظور، 24 نفر از مادران کودکان مبتلا به ADHD به صورت در دسترس انتخاب شده و به صورت جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.گروه آزمایش در 9 جلسهی آموزش مهارتهای مدیریت کودک شرکت کردند. برای ارزیابی سلامت عمومی، از پرسشنامهی سلامت عمومی (28-GHQ) استفاده شد. دادهها با تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش مهارتهای مدیریت کودک، بر سلامت عمومی مادران، سازگاری اجتماعی و تقلیل اضطراب و افسردگی مادران اثربخش بوده است (05/0>p). نتیجهگیری: نتایج تلویحات مهمی برای کاهش مشکلات روانشناختی مادران دارای کودکان مبتلا به ADHDوجود دارد.
پردل, هادی, محمود علی لو, مجید, حجازی پور, مریم. (1393). اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت کودک در بهبود سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی. روانشناسی بالینی کودک و نوجوان, 2(1), 101-116.
MLA
هادی پردل; مجید محمود علی لو; مریم حجازی پور. "اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت کودک در بهبود سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی". روانشناسی بالینی کودک و نوجوان, 2, 1, 1393, 101-116.
HARVARD
پردل, هادی, محمود علی لو, مجید, حجازی پور, مریم. (1393). 'اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت کودک در بهبود سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی', روانشناسی بالینی کودک و نوجوان, 2(1), pp. 101-116.
VANCOUVER
پردل, هادی, محمود علی لو, مجید, حجازی پور, مریم. اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت کودک در بهبود سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی. روانشناسی بالینی کودک و نوجوان, 1393; 2(1): 101-116.