@article { author = {a, a and b, m and n, m}, title = {Cognitive Emotion Regulation and Fear of Evaluations in Female Students with and without the Symptoms of Social Anxiety Disorder}, journal = {Clinical Child and Adolescent Psychology}, volume = {2}, number = {1}, pages = {57-70}, year = {2014}, publisher = {Malayer University}, issn = {X587-2345}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Introduction: Emotion regulation plays an important role in fear of evaluation in adolescents. The purpose of the present research was to compare cognitive emotion regulation and fear of evaluation in female students with and without the symptoms of social anxiety disorder. Method: The research method was causal-comparative. The research sample consisted of 100 female students with symptoms of social anxiety disorder and 100 normal female students, who were selected by cluster sampling. Social Anxiety Scale for Children and Adolescents, Cognitive Emotion Regulation Questionnaire, Fear of Negative Evaluation Scale and Fear of Positive Evaluation Scale were used for collecting the data. Results: The results of Multivariate Analysis of Variance showed that the negative strategies of cognitive emotion regulation and fear of evaluation in Female Students with symptoms of social anxiety were higher and positive strategies of cognitive emotion regulation was lower than normal students. According to multivariate regression results, the cognitive emotion regulation and fear of evaluation were explained the 43% of the variance in symptoms of social anxiety disorder in female students with symptoms of social anxiety disorder.  Conclusion: The findings suggest that cognitive emotion regulation and fear of evaluation affect on social anxiety disorder.}, keywords = {social anxiety disorder,Cognitive emotion regulation,fear of evaluation}, title_fa = {تنظیم شناختی هیجان و ترس از ارزیابی در نوجوانان دختر دارای نشانه‌های اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار}, abstract_fa = {مقدمه: تنظیم هیجان نقش مهمی در ترس از ارزیابی در نوجوانان دارد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه­ی تنظیم­شناختی هیجان و ترس از ارزیابی­ در نوجوانان دختر دارای نشانه‌های اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار می­باشد. روش: روش تحقیق، نوع علّی­ـ مقایسه­ای بود. نمونه­ی این پژوهش شامل 100 دانش­آموز دختر دارای نشانه‌های اختلال اضطراب اجتماعی و 100 دانش­آموز دختر بهنجار در شهر پاوه بود که با روش نمونه‌گیری خوشه­ای انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها، از مقیاس اضطراب اجتماعی کودکان و نوجوانان، پرسشنامه­ی تنظیم­شناختی هیجان، مقیاس ترس از ارزیابی منفی و مقیاس ترس از ارزیابی مثبت استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که راهبردهای منفی تنظیم­شناختی ترس از ارزیابی­ در دختران دارای نشانه­های اختلال اضطراب اجتماعی بیشتر و راهبردهای مثبت تنظیم‌شناختی هیجان کمتر از گروه کنترل بوده است. بر اساس نتایج رگرسیون چندمتغیری، تنظیم­شناختی هیجان و ترس از ارزیابی، 43 درصد از واریانس نشانه­های اختلال اضطراب اجتماعی را در دانش­آموزان دختر دارای اختلال اضطراب اجتماعی تبیین می­کند. نتیجه‌گیری: این یافته­ها بیان می­کنند که تنظیم­شناختی هیجان و ترس از ارزیابی،­ بر اختلال اضطراب اجتماعی تأثیرگذارند.}, keywords_fa = {اختلال اضطراب اجتماعی,تنظیم‌شناختی هیجان,ترس از ارزیابی}, url = {https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58281.html}, eprint = {https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58281_2f124354882f40c0f8f478178047ceba.pdf} }