%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت کودک در بهبود سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی %J روانشناسی بالینی کودک و نوجوان %I دانشگاه ملایر %Z X587-2345 %A پردل, هادی %A محمود علی لو, مجید %A حجازی پور, مریم %D 2014 %\ 04/13/2014 %V 2 %N 1 %P 101-116 %! اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت کودک در بهبود سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی %K مهارتهای مدیریت کودک %K سلامت عمومی %K مادران %K ADHD %R %X مقدمه: والدین کودکان بیش­فعال، بخصوص مادران آنها، با استرس شدیدی مواجه بوده و دچار مشکلات روانشناختی می‌گردند. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های مدیریت کودک در بهبود سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا به ADHD بوده است. روش: روش پژوهش، آزمایشی (طرح پیش­آزمون­ـ پس آزمون با گروه کنترل) بود.  بدین منظور، 24 نفر از مادران کودکان مبتلا به ADHD به صورت در دسترس انتخاب شده و به ­صورت جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.گروه آزمایش در 9 جلسه­ی آموزش مهارت­های مدیریت کودک شرکت کردند. برای ارزیابی سلامت عمومی، از پرسشنامه­ی سلامت عمومی (28-GHQ) استفاده شد. داده­ها با تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که آموزش مهارت­های مدیریت کودک، بر سلامت عمومی مادران، سازگاری اجتماعی و تقلیل اضطراب و افسردگی مادران اثربخش بوده است (05/0>p). نتیجه‌گیری: نتایج تلویحات مهمی برای کاهش مشکلات روان­شناختی مادران دارای کودکان مبتلا به  ADHDوجود دارد. %U https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58293_504251d8cfa5b7bdd61863a9abf91f71.pdf