دانشگاه ملایرروانشناسی بالینی کودک و نوجوانX587-23452120140712The Effectiveness of Art Therapy in Reducing Behavioral Disorders of Educable Mentally-Retarded Studentsاثربخشی نقاشی درمانی بر کاهش اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان کم توان ذهنیِ آموزش پذیر92458269FAخدامراد مؤمنیدانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه رازیکامران یزدانبخشاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه رازیهدی اکبریکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه رازیJournal Article20140221<strong>Introduction</strong>: Art Therapy has been proposed as an appropriate way to treat and alleviate Behavioral disorders. Thus the present study has been undertaken with the aim of examining the effectiveness of Art Therapy in reducing behavioral disorders of students with mental retardation. <br /><strong>Method:</strong> This study is quasi-experimental with pretest-posttest design and control groups. The statistic population of this study consisted of 80 educable, mentally retarded male students aged between 8 to 14 years in Ilam, Iran. After completing the Social Skills Rating Scale questionnaire (Gresham & Elliott, 1990) by mothers of children, 20 patients who were eligible were selected and randomly divided into two control and experimental groups. The experimental group continued to paint weekly for 8 sessions (45 to 60 minutes), based on Silver’s Protocol (2008), and the control group participated in normal activities in classes. Participants completed the questionnaire ten days and again three months after the last session. <br /><strong>Results</strong>: Covariance analysis results show that there is a significant difference between pretest and posttest scores in both control and experimental groups, and the results also suggest stability of the achievements. <br /><strong>Conclusion:</strong> Based on the results of this study and other studies, the use of non-drug therapies such as Art Therapy is recommended to reduce the behavior disorders of mentally retarded students.<strong>مقدمه:</strong> نقاشیدرمانی نیز به عنوان روشی مناسب برای درمان و کاهش اختلالات رفتاری پیشنهاد شده است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی نقاشیدرمانی بر کاهش اختلالات دانشآموزان کمتوان ذهنی انجام شد.<br /> <strong>روش:</strong> مطالعهی حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون<sub>-</sub>پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی آموزشپذیر به تعداد 80 نفر با دامنهی سنی 8 تا 14 سال واقع در مراکز آموزش استثنایی شهرستان ایلام بود. پس از تکمیل پرسشنامهی مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990) توسط مادران این کودکان، 20 نفر که واجد شرایط بودند، انتخاب گردیدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند. گروه آزمایش، به مدت 8 جلسهی هفتگی (45 الی 60 دقیقهای) طبق پروتکل سیلور (2008) به نقاشی کشیدن پرداختند و گروه کنترل در فعالیتهای عادی کلاس شرکت کردند. شرکتکنندگان 10 روز پس از آخرین جلسه و سه ماه بعد نیز پرسشنامهها را تکمیل کردند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون اختلالات رفتاری در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد و نتایج پیگیری نیز حاکی از ثبات دستاوردها بود.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: با توجه به نتایج این مطالعه، استفاده از روشهای درمانی غیردارویی همچون نقاشیدرمانی، در جهت کاهش اختلالات رفتاری دانشآموزان کمتوان ذهنی توصیه میشود.https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58269_806773a1062fcf721740d3ffa540b912.pdfدانشگاه ملایرروانشناسی بالینی کودک و نوجوانX587-23452120140303The Comparison of Emotional Processing in Male Adolescents with and without Oppositional Defiant Disorderمقایسهی پردازش هیجانی در نوجوانان پسر با و بدون اختلال نافرمانی مقابلهای254058273FAزهرا رستماوغلیکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلیعبدالله قاسمپورکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد واحد آیتاله آملیعاطفه کلهریدانشجوی دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20131111<strong>Introduction:</strong> Emotional processing is one of the factors that affect disruptive behavior disorders. The purpose of the study was to compare the emotional processing in male adolescents with and without oppositional defiant disorder.
<strong>Method:</strong> The research method was causal-comparative. The study sample was 18 adolescents with and 18 adolescents without oppositional defiant disorders in Amol, Iran, selected by cluster sampling. Data were collected using Achenbach Youth Self-Report Scale (1991) and The Emotional Processing Scale Short Version (Backer et al, 2010). Multivariate analysis of variance (MANOVA) was used for analyzing the data
<strong>Results</strong>: Results showed that adolescents with oppositional defiant disorder have more unregulated emotion, signs of unprocessed emotions and dysfunction emotional processing than adolescents without oppositional defiant disorder.
<strong>Conclusion:</strong> The findings play an important role in attending to dysfunction emotional processing in adolescents with oppositional defiant disorder.<strong>مقدمه:</strong> پردازش هیجانی، از عوامل تأثیرگذار در اختلالات رفتار ایذایی است. هدف پژوهش حاضر، مقایسهی پردازش هیجانی در نوجوانان پسر با و بدون اختلال نافرمانی مقابلهای در شهرستان آمل بود.
<strong>روش:</strong> روش پژوهش از نوع علّی ـ مقایسهای بود. نمونهی پژوهش، 18 نوجوان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای و 18 نوجوان بدون اختلال نافرمانی مقابلهای در شهرستان آمل بود که با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از مقیاس خودگزارشی مشکلات رفتاری نوجوانان آخنباخ (1991) و مقیاس پردازش هیجانی نسخه کوتاه (باکر و همکاران، 2010) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد<strong>. </strong>
<strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد که نوجوانان با اختلال نافرمانی مقابلهای، از عدم تنظیم هیجانی، نشانههای عدم پردازش هیجانی و پردازش هیجانی مختل بیشتری نسبت به نوجوانان بدون اختلال نافرمانی مقابلهای برخوردار بودند.
<strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج، نقش مهمی در توجه به کارکرد پردازش هیجانی مختل در نوجوانان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای ایفا میکند.https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58273_46d81f0a97f97ff84928d0eea41c9fe0.pdfدانشگاه ملایرروانشناسی بالینی کودک و نوجوانX587-23452120140523Efficacy of Narrative Exposure Therapy in Posttraumatic Stress Disorder Symptoms in Children (Case Study)تأثیر روایت درمانی مواجههای بر نشانگان اختلال استرس پس از سانحه در کودکان (مطالعه موردی)415658274FAمریم چراغ سپهرکارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه گیلانمهناز خسروجاویداستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلانسید موسی کافیدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلانمهناز فلاحیدکتری روانشناسی تربیتیJournal Article20140204<strong>Introduction</strong>: Posttraumatic stress disorder can cause many problems for children. This study was conducted to examine the effectiveness of narrative exposure therapy in the treatment of children suffering from post-traumatic stress disorder.
<strong>Method:</strong> The research method was causal-comparative. The statistical population were 5 to 6 year-old children who were hospitalized in Rasht Poursina trauma unit in 1392. According to the diagnostic criteria of the DSM-V and specialist physicians, three five years old children suffering from post-traumatic stress disorder were selected by purposive sampling. PTSD Parent-Child Weekly Rating Scale and Reluctance Checklist (2010) were used for collecting the data. A Narrative Exposure Therapy was administered for 12 weekly sessions, and the follow-up phase followed 3 months after treatment. Data were analyzed by percent improvement and Cohen’s variation coefficient.
<strong>Results</strong>: Results showed that Narrative Exposure Therapy is meaningful effect on re-experiencing, numbing and avoidance and hyper-arousal symptoms.
<strong>Conclusion:</strong> Narrative Exposure Therapy with an emphasis on anchor points, eliminating problem saturated story, and with re-authoring the traumatic story can improve child symptoms<strong>مقدمه:</strong> اختلال استرس پس از سانحه، مشکلات بسیاری برای کودکان ایجاد میکند. این پژوهش، با هدف بررسی اثربخشی روایتدرمانی مواجههای در درمان کودکان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه انجام شد.
<strong>روش:</strong> طرح پژوهش، طرح چند خط پایه بود. جامعهی آماری، 52 کودک 6 ـ 5 سالهای بودند که در بخش ترومای بیمارستان پورسینای رشت سال 1392 (از ابتدا تا پایان فروردین ماه) بستری شده بودند. با توجه به ملاکهای تشخیصی DSM-V و طبق نظر پزشک متخصص، تعداد 3 کودک 5 سالهی مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری داده ها، از مقیاس درجهبندی هفتگی اختلال استرس پس از سانحه والدـکودک و مقیاس بیمیلی استفاده شد. روایتدرمانی مواجههای، به مدت 12 جلسهی هفتگی اجرا و مرحلهی پیگیری نیز 3 ماه پس از درمان دنبال شد. دادهها با درصد بهبودی و ضریب تغییرپذیری کوهن تجزیه و تحلیل شد.
<strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد که اثر روایتدرمانی مواجههای، بر اهداف درمان (تجربهی مجدد، اجتناب و بیحسی و بیشانگیختگی) معنادار است.
<strong>نتیجهگیری:</strong> روایتدرمانی مواجههای، با تأکید بر نقاط تکیهگاهی، از بین بردن داستان آکنده از مشکل و بازنویسی داستان آسیبزا میتواند سبب بهبود نشانگان کودک گردد.https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58274_5de3ec1cc801b443ed2cfe681186a562.pdfدانشگاه ملایرروانشناسی بالینی کودک و نوجوانX587-23452120140120Cognitive Emotion Regulation and Fear of Evaluations in Female Students with and without the Symptoms of Social Anxiety Disorderتنظیم شناختی هیجان و ترس از ارزیابی در نوجوانان دختر دارای نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار577058281FAعباس ابوالقاسمیاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیمحمد بهرامیکارشناس ارشد روانشناسی عمومیمحمد نریمانیاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20131006<strong>Introduction</strong>: Emotion regulation plays an important role in fear of evaluation in adolescents. The purpose of the present research was to compare cognitive emotion regulation and fear of evaluation in female students with and without the symptoms of social anxiety disorder.
<strong>Method:</strong> The research method was causal-comparative. The research sample consisted of 100 female students with symptoms of social anxiety disorder and 100 normal female students, who were selected by cluster sampling. Social Anxiety Scale for Children and Adolescents, Cognitive Emotion Regulation Questionnaire, Fear of Negative Evaluation Scale and Fear of Positive Evaluation Scale were used for collecting the data.
<strong>Results</strong>: The results of Multivariate Analysis of Variance showed that the negative strategies of cognitive emotion regulation and fear of evaluation in Female Students with symptoms of social anxiety were higher and positive strategies of cognitive emotion regulation was lower than normal students. According to multivariate regression results, the cognitive emotion regulation and fear of evaluation were explained the 43% of the variance in symptoms of social anxiety disorder in female students with symptoms of social anxiety disorder.
<strong>Conclusion:</strong> The findings suggest that cognitive emotion regulation and fear of evaluation affect on social anxiety disorder.<strong>مقدمه:</strong> تنظیم هیجان نقش مهمی در ترس از ارزیابی در نوجوانان دارد. هدف پژوهش حاضر، مقایسهی تنظیمشناختی هیجان و ترس از ارزیابی در نوجوانان دختر دارای نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار میباشد.
<strong>روش:</strong> روش تحقیق، نوع علّیـ مقایسهای بود. نمونهی این پژوهش شامل 100 دانشآموز دختر دارای نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی و 100 دانشآموز دختر بهنجار در شهر پاوه بود که با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از مقیاس اضطراب اجتماعی کودکان و نوجوانان، پرسشنامهی تنظیمشناختی هیجان، مقیاس ترس از ارزیابی منفی و مقیاس ترس از ارزیابی مثبت استفاده شد.
<strong>یافتهها:</strong> نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که راهبردهای منفی تنظیمشناختی ترس از ارزیابی در دختران دارای نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی بیشتر و راهبردهای مثبت تنظیمشناختی هیجان کمتر از گروه کنترل بوده است. بر اساس نتایج رگرسیون چندمتغیری، تنظیمشناختی هیجان و ترس از ارزیابی، 43 درصد از واریانس نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی را در دانشآموزان دختر دارای اختلال اضطراب اجتماعی تبیین میکند.
<strong>نتیجهگیری:</strong> این یافتهها بیان میکنند که تنظیمشناختی هیجان و ترس از ارزیابی، بر اختلال اضطراب اجتماعی تأثیرگذارند.https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58281_2f124354882f40c0f8f478178047ceba.pdfدانشگاه ملایرروانشناسی بالینی کودک و نوجوانX587-23452120140529Efficacy of Religious Psychotherapy in Reducing the Symptoms of Obsession, Anxiety and Depression in adolescents with Obsessive-Compulsive disorderاثربخشی روان درمانی مذهبی بر کاهش نشانه های وسواس، اضطراب و افسردگی در نوجوانان مبتلا به وسواس فکریـ عملی718658282FAزینب ابوالحسنیدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه گیلانمیرعماد شریفکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیثسیدموسی کافیدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلاننیلوفر میکائیلیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیحسن شاه ملک پورعضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه گیلانرضا سلطانیدانشجوی دکتری روانشناسی عمومی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20140126<strong>Introduction</strong>: Adolescents with Obsessive Compulsive Disorder (OCD) suffer from many psychological problems. The purpose of the current study was to examine the effectiveness of religious psychotherapy on decreasing the symptoms of OCD, anxiety and depression in adolescents with OCD. <br /><strong>Method:</strong> The research method was Quasi-experimental (pre-and post-tests with control groups). Using the convenience sampling, 56 adolescents with OCD were randomly assigned into two experimental and two control groups. The experimental groups participated in 8 religious psychotherapy sessions. Religious affiliation, OCD scale and depression and anxiety subscales of DASS-21 scale, were used for collecting and Analysis of Covariance for analyzing the data. <br /><strong>Results</strong>: Findings indicated that the religious psychotherapy have positive effects on decreasing the symptoms of OCD and depression (in both genders) and anxiety (only for females) (P<0.05). <br /><strong>Conclusion:</strong> Religious psychotherapy can be useful in improving the symptoms of OCD, anxiety and depression in adolescents with OCD<strong>مقدمه:</strong> نوجوانان مبتلا به اختلال وسواسیـعملی، از مشکلات روانشناختی بسیاری در رنج هستند. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی رواندرمانی مذهبی بر کاهش علائم وسواس، اضطراب و افسردگی نوجوانان مبتلا به وسواس فکریـ عملی بود. <strong> </strong><br /> <strong>روش: </strong>روش پژوهش، شبهآزمایشی (پیشآزمونـ پسآزمون با گروه کنترل) بود. با روش نمونهگیری در دسترس، 56 نوجوان مبتلا به اختلال وسواس فکریـعملی در رشت به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل گماشته شدند. گروههای آزمایش، در هشت جلسهی رواندرمانی مذهبی شرکت کردند. برای گردآوری دادهها از مقیاسهای پایبندی مذهبی، وسواس فکریـ عملی و افسردگی و اضطراب از پرسشنامهی افسردگی، اضطراب و استرس 21 استفاده شد. دادهها با تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد که رواندرمانی مذهبی، بر کاهش نشانههای وسواس و افسردگی (در هر دو جنس) و اضطراب (تنها در گروه دختران) مؤثر است (05/0>p). <br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> رواندرمانی مذهبی میتواند در بهبود اختلال وسواس، اضطراب و افسردگی در نوجوانان مبتلا به وسواس فکریـ عملی مفید باشد.https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58282_c9469ee4a8867ef1f20ffa3ea2898df4.pdfدانشگاه ملایرروانشناسی بالینی کودک و نوجوانX587-23452120140625Relationship of Parental Monitoring with Risk-Taking among Male and Female Adolescentsارتباط نظارت والدین با خطرپذیری در بین نوجوانان دختر و پسر8710058283FAسجاد اسماعیلیکارشناس ارشد روانشناسی بالینیمولودالسادات خلیفهسلطانیکارشناس ارشد مدیریت دولتیعلی زاده محمدیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20131218<strong>Introduction</strong>: Risky behaviors are increased in adolescents. The purpose of the current study was to examine the relationship ofparental monitoring with risk-taking among male and female adolescents. <br /><strong>Method:</strong> 203 adolescences have been chosen using cluster-multi stage sampling from among students of Shahreza city in Isfahan. Researcher made questionnaire and risk taking questionnaire were used for collecting the data. Data were analyzed by Pierson Correlation and t-test. <br /><strong>Results</strong>: Results showed that there is a negative significant correlation between parental monitoring (parents and adolescence form) with risk-taking in adolescents. Results of independent t-test indicated that drugs abuse, alcohol drinking and sexual relationship in male adolescents were higher than females. <br /><strong>Conclusion:</strong> Parental monitoring can be effective in reducing and preventing risky behaviors in adolescents.<strong>مقدمه:</strong> خطرپذیری رفتارهای پرخطر در دورهی نوجوانی افزایش یافته است. هدف پژوهش حاضر، ارتباط نظارت والدین با خطرپذیری در بین نوجوانان دختر و پسر بود.<br /> <strong>روش:</strong> روش تحقیق همبستگی بود. از بین دانشآموزان شهرستان شهرضا در استان اصفهان، 203 نوجوان پسر و دختر 18ـ11 ساله به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامهی محققساختهی نظارت والدین و پرسشنامهی خطرپذیری برای جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون tمستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد که رابطهی منفی و معناداری بین نظارت والدین (فرم والدین و نوجوان) با خطرپذیری نوجوانان وجود دارد. نتایج t مستقل نشان داد که مصرف مواد، نوشیدن الکل و رابطهی جنسی در نوجوانان پسران بیشتر از دختران بوده است.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> نظارت والدین میتواند در کاهش و پیشگیری از رفتارهای پرخطر مؤثر باشد.https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58283_6a2381ce1ee16d938700ca86bdfb4e45.pdfدانشگاه ملایرروانشناسی بالینی کودک و نوجوانX587-23452120140413The Effectiveness of Child Management Skills Training in Improving the General Health of Mothers with ADHD Childrenاثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت کودک در بهبود سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی10111658293FAهادی پردلکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیلمجید محمود علی لواستاد گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه تبریزمریم حجازی پوردبیر آموزش و پرورش، همدانJournal Article20131201<strong>Introduction</strong>: Parent of ADHD children, especially their mothers, experience great stress and face with psychological problems. The purpose of the current study was to examine the effectiveness of children management skills training in the improvement general health of mothers with ADHD children.
<strong>Method:</strong> The research method was experimental (pre-test and post-test with control group). For this purpose, 24 mothers with ADHD children, have been chosen by convenience sampling and were randomly assigned in experimental and control groups. Experimental group participated in 9 session of children management skills training. General Health Questionnaire (28-GHQ) was used for collecting the data. Data were analyzed using Analysis of Covariance.
<strong>Results</strong>: Results showed that children management skills training has been effective on general health, social adjustment, depression and anxiety of mothers (p> 0.05).
<strong>Conclusion:</strong> Results have important implications for decreasing the psychological problems of mothers who have children suffering from ADHD.<strong>مقدمه:</strong> والدین کودکان بیشفعال، بخصوص مادران آنها، با استرس شدیدی مواجه بوده و دچار مشکلات روانشناختی میگردند. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت کودک در بهبود سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا به ADHD بوده است.
<strong>روش:</strong> روش پژوهش، آزمایشی (طرح پیشآزمونـ پس آزمون با گروه کنترل) بود. بدین منظور، 24 نفر از مادران کودکان مبتلا به ADHD به صورت در دسترس انتخاب شده و به صورت جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.گروه آزمایش در 9 جلسهی آموزش مهارتهای مدیریت کودک شرکت کردند. برای ارزیابی سلامت عمومی، از پرسشنامهی سلامت عمومی (28-GHQ) استفاده شد. دادهها با تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد.
<strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد که آموزش مهارتهای مدیریت کودک، بر سلامت عمومی مادران، سازگاری اجتماعی و تقلیل اضطراب و افسردگی مادران اثربخش بوده است (05/0>p).
<strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج تلویحات مهمی برای کاهش مشکلات روانشناختی مادران دارای کودکان مبتلا به ADHDوجود دارد.https://bjccap.malayeru.ac.ir/article_58293_504251d8cfa5b7bdd61863a9abf91f71.pdf