مقدمه: تنظیم هیجان نقش مهمی در ترس از ارزیابی در نوجوانان دارد. هدف پژوهش حاضر، مقایسهی تنظیمشناختی هیجان و ترس از ارزیابی در نوجوانان دختر دارای نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار میباشد. روش: روش تحقیق، نوع علّیـ مقایسهای بود. نمونهی این پژوهش شامل 100 دانشآموز دختر دارای نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی و 100 دانشآموز دختر بهنجار در شهر پاوه بود که با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از مقیاس اضطراب اجتماعی کودکان و نوجوانان، پرسشنامهی تنظیمشناختی هیجان، مقیاس ترس از ارزیابی منفی و مقیاس ترس از ارزیابی مثبت استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که راهبردهای منفی تنظیمشناختی ترس از ارزیابی در دختران دارای نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی بیشتر و راهبردهای مثبت تنظیمشناختی هیجان کمتر از گروه کنترل بوده است. بر اساس نتایج رگرسیون چندمتغیری، تنظیمشناختی هیجان و ترس از ارزیابی، 43 درصد از واریانس نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی را در دانشآموزان دختر دارای اختلال اضطراب اجتماعی تبیین میکند. نتیجهگیری: این یافتهها بیان میکنند که تنظیمشناختی هیجان و ترس از ارزیابی، بر اختلال اضطراب اجتماعی تأثیرگذارند.
ابوالقاسمی, عباس, بهرامی, محمد, & نریمانی, محمد. (1392). تنظیم شناختی هیجان و ترس از ارزیابی در نوجوانان دختر دارای نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار. روانشناسی بالینی کودک و نوجوان, 2(1), 57-70.
MLA
عباس ابوالقاسمی; محمد بهرامی; محمد نریمانی. "تنظیم شناختی هیجان و ترس از ارزیابی در نوجوانان دختر دارای نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار". روانشناسی بالینی کودک و نوجوان, 2, 1, 1392, 57-70.
HARVARD
ابوالقاسمی, عباس, بهرامی, محمد, نریمانی, محمد. (1392). 'تنظیم شناختی هیجان و ترس از ارزیابی در نوجوانان دختر دارای نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار', روانشناسی بالینی کودک و نوجوان, 2(1), pp. 57-70.
VANCOUVER
ابوالقاسمی, عباس, بهرامی, محمد, نریمانی, محمد. تنظیم شناختی هیجان و ترس از ارزیابی در نوجوانان دختر دارای نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار. روانشناسی بالینی کودک و نوجوان, 1392; 2(1): 57-70.